Pedig a főút nem városi, hanem állami fenntartású, ráadásul szinte az egész Dunakanyar használja.
Fontos és egyben elgondolkodtató kérdéseket is feszeget honlapján az egyre forgalmasabb, ugyanakkor egyre leharcoltabb állapotú 11-es főúttal kapcsolatban a Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület. A szervezet egyik tagja egyenesen a főutat üzemeltető Magyar Közúthoz fordult, és három felvetésre próbált választ kapni.
Mikor és kik takarítják a 11-es utat?
Elképesztő mennyiségű por rakódik le Szentendrén a Dunakanyar körúton a naponta áthaladó több mint 45 ezer gépkocsi miatt, erre pedig a téli, csapadékos időjárás is rátesz egy lapáttal. Eredménye, hogy például a járdaszegély mellett többcentis sár gyűlik össze főleg a téli hónapokban, amit aztán a tavasz közeledtével fel kell szedni.
Az egyesületet arról tájékoztatták, hogy a Közút mérnökségének munkatársai a Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt.-vel közösen végzik el a takarítást – kapacitás függvényében – március 31-ig. Hozzátették, a 11-es út szentendrei szakaszán minden évben legalább négy alkalommal takarítanak a Városi Szolgáltatóval közösen. Ugyanígy jártak el például 2015 márciusában is.
A TESZ felvetette, hogy
a VSZ NZrt. miért vesz részt egy olyan út takarításában, ami nem városi, hanem állami fenntartású, és amit ráadásul nem csak a szentendreiek használnak.
Álláspontjuk szerint a város a rendelkezésére álló összeget saját hatáskörben megoldandó feladatokra, például kátyúzásra is fordíthatná.
A 11-es főút szentendrei szakasza (a kép illusztráció).
Fotó: Index / Karlovitz Kristóf
Megvalósulhat-e idén a főút felújítása?
Röviden: szinte biztos, hogy nem. Aki naponta használja a 11-es főutat, annak nem újdonság, hogy a pálya minőségével helyenként komoly problémák vannak. Ebből a szempontból jó hír, hogy a Közútnál már megkezdték a közbeszerzési eljárást a főút budakalászi csomópontjától egészen a Leányfalu határáig tartó szakaszának felújítására. Erről már januárban írtunk. A tervek szerint teljes pályaszerkezet megerősítésre és cserére, kiemelt szegély létesítésére, valamint a vízelvezető aknák szintbe hozására is sor kerül, és megvizsgálják az útpálya kiszélesítésének lehetőségét is. A projekt tervezése tehát folyamatban van, de egyelőre nem tudni, mikor kezdődhet a felújítás.
Lesz-e zöldhullám, amit már évek óta ígérnek?
A válasz az, hogy lesz, csak nem tudni, mikor. Ehhez ugyanis jelenleg több dolog is hiányzik. A lámpák összehangolásához, vagyis, hogy szabadon, megállás nélkül lehessen végigautózni a városon, az összes gyalogátkelőhelyhez jelzőlámpákat kell telepíteni. Ez most három átkelőnél hiányzik, kiépítésük viszont nem kevés pénz. Ahogy az egyesület is írja, a helyzet úgy áll, hogy készen vannak a tervek és az építési engedély is megvan, de a megvalósítás a Magyar Közút szerint Szentendre feladata. Nem tudni viszont, hogy lesz-e rá pénz, így azt sem, hogy mikor lesz zöldhullám a 11-esen.
A TESZ az új jelzőlámpák esetében felveti azt a kérdést, hogy
miért Szentendrének kell finanszíroznia és elvégeznie az új lámpás gyalogátkelőhelyek kiépítését az állami fenntartású főútvonalon.
A teljes cikket ide kattintva olvashatják.