Több jelentős közlekedési fejlesztésről is döntés született a szombaton megjelent kormányhatározat szerint.
Átfogó felújítás vár a Békásmegyer és Szentendre közötti HÉV-szakaszra. Ez derül ki a Magyar Közlöny november 10-i számában megjelent kormányhatározatból. Eszerint előkészítik a H5-ös HÉV külső szakaszának teljes korszerűsítését, egyúttal az egész vonalon, a Batthyány tér és Szentendre között átépülnek az állomások és megállóhelyek, valamint megújul a komplett utastájékoztató-rendszer is.
Nagy hangsúlyt kap a határozatban a már sokat emlegetett 5-ös metró is. Ennek első ütemében először a gyorsvasúttá fejlesztendő csepeli és a ráckevei HÉV-et vinnék be a föld alatt Budapesten a Kálvin térig.
Megvalósíthatósági tanulmányt készíttetnek továbbá a két HÉV-vonal és a szentendrei HÉV távlati összekapcsolásáról is, ez lesz az 5-ös metró második üteme.
Az 5-ös metróba integrálnák a Kunszentmiklós-Tass és Kőbánya-Kispest között közlekedő személyvonatokat is oly módon, hogy azokat levinnék a föld alá.
Szintén „gyorsvasúti üzemmódú fejlesztést” terveznek a gödöllői és csömöri HÉV-vonalon, és a régóta hallott 2-es metróval való összekötést is javasolják az Örs vezér terén, illetve új átszállókapcsolat kialakítását szorgalmazzák Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. Előkészítenék még a 2-es metró Budapest XVII. kerületébe tartó rákoskeresztúri szárnyvonalat is.
A határozatban szerepel az is, hogy a fentiekhez a HÉV-vonalak „teljeskörű járműcseréje” szükséges, mivel a most szolgáló 98 darab HÉV-kocsi átlagéletkora 42 év.
Elöregedtek a kocsik, a pálya még inkább.
Fotó: MTI / Jászai Csaba