Szentendre független polgármester-jelöltjének választási szórólapjában érdekes elképzeléseket olvashatunk a helyi közlekedés fejlesztésének jövőbeni irányvonalairól.
Az ott leírtakat most szó szerint idézzük.
Ebben a körben első, és legfontosabb feladat a Szentendrét elkerülő (tehermentesítő) út mielőbbi megvalósítása. Az ebből adódó forgalomcsökkenés a 11-es úton lehetővé tenné, hogy a városi szakasz szélső sávjai akár parkolósávként funkcionáljanak.
Ehhez a feladathoz össze kell fogni a városban és a térségben lakó országgyűlési képviselőkkel, mivel az a város saját erőből ezt nem tudja megoldani. Az itt élő országgyűlési képviselők számaránya az országban a legmagasabb. Ezt a »kapcsolati tőkét« csak független polgármester tudja összekovácsolni.Továbbra is óriási probléma, hogy Pismányból csak a Törökvölgyi-Egres utca útvonalon lehet kijutni a 11-es főútra. A lehető legsürgősebben meg kell nyitni, illetve ki kell építeni a Barackos útról a Sztaravodai útra levezető új utat a csapadékvíz-elvezetéssel és szennyvízhálózattal együtt. Ehhez a műszaki, jogi és anyagi feltételek is rendelkezésre állnak.
Érdekes, hogy a polgármester-jelölt mellszélességgel támogatja az elkerülőút megépítését, tudva, hogy hatalmas pénzeket emésztene fel a megvalósítása, a városi közlekedési problémáira érdemi megoldást pedig sokak szerint nem is jelentene.
Sok minden szól a tehermentesítő út ellen
A nyugati tehermentesítő út megépítése már évek óta napirenden van, a gazdasági válság, valamint a város anyagi helyzete azonban nem tette lehetővé annak kiépítését. (Ma sem nagyon látszik miből lenne rá pénz.)
2011-ben az Index internetes portál már foglalkozott a kérdéssel, akkor Dietz Ferenc jelenlegi polgármester elmondta, hogy a beruházás stratégiai kérdés. Az ellenzők akkor azt mondták, hogy csak egy szűk kör érdeke az út megépítése. Állításuk szerint a képviselő-testület legalább fele érintett a kérdésben, több képviselő is rendelkezik ugyanis telekkel azokon a részeken, melyeket érintene az elkerülőút. Több civil szervezet szerint azonban elhibázott a terv, mivel
a várost kettészelő 11-es főút szerepét nem tudná átvenni.
Ráadásul az elkerülőút nagyjából a semmiben, valahol a Skanzen környékén csatlakozna be a Sztaravodai útba, illetve a Szentlászlói útba. A Pilisszentlászló, Visegrád irányába autózók számára, valamint a Pismány és Szarvashegy környékén élőknek hozhatna pozitív változást az út megépítése, a Dunakanyar körúton gyakran tapasztalható élénk forgalom és a sorozatosan kialakuló torlódások mérséklésére nem jelentene megoldást. Vélhetően ezért sem erőltetik annyira a városvezetők a megvalósítást.
Nem mellékes az sem, hogy a Levegő Munkacsoport is többször aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a szentendrei Püspökmajor és Tófenék határában található források, vizes élőhelyek veszélybe kerülnének az oda tervezett utak miatt.
A beruházás anyagi vonzata a mai napig nem ismert. Dietz Ferenc 2011-ben az Index kérdésére még csak hozzávetőleges számot sem tudott mondani, de ahogy fogalmazott,
ötlet szintjén a 4 milliárdtól egészen 11 milliárd forintig érkeztek becslések.
Forgalomcsökkenés és parkolósáv a 11-esen
Filó András a forgalom csökkenését várja a 11-es út szentendrei szakaszán, amennyiben az elkerülőút megépül. Erre alapozva szerinte a jelenleg 2 × 2 sávos főútvonalból akár egy csökkentett forgalmú, 2 × 1 sávos utat is ki lehetne alakítani, a szélső sávot a parkoló autóknak hagyná meg. A forgalomcsökkenés önmagában üdvözlendő, a mai forgalmi viszonyokat ismerve azonban a Dunakanyar körút kapacitásának 50%-kal való csökkentése nehezen elképzelhető.
Fotó: Szentendrei Körkép+