A 70-es évek NDK-jából érkezett járműállományt a Stadler FLIRT motorvonatai válthatják ki, melyek már jól beváltak a MÁV elővárosi vonalain.
Uniós forrásokból több százmilliárd forintból újítják fel a HÉV vasúti pályáit, a felújított vonalakon a Flirt könnyített változata járhat majd a régi kocsik helyett - írja a Magyar Idők.
A lap kormányközeli forrásokból úgy értesült, a városhatáron átlépő HÉV-pályákat a MÁV szabványait is figyelembe véve újítják fel. Ezeket új szakaszok építésével össze is kötik az állami vasúttársaság elővárosi vonalaival.
A főpolgármester tavaly októberben még a 30-40 éves NDK-s szerelvények felújításának ötletével állt elő. Akkor úgy számolták, hogy
a 91 szerelvény újjáépítése 15 milliárdba, a korszerűbb hajtáslánc további 15 milliárdba, a pálya, biztonsági berendezések rekonstrukciója pedig újabb 30 milliárd forintba kerülne.
A BKV belső tanulmányai szerint a HÉV-vonalak és a járműpark teljes megújítása - a csepelivel együtt - mintegy háromszázmilliárd forintos kiadást jelentene - áll a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének honlapján. Ebből százmilliárdba kerülne a járműflotta új kocsikra cserélése, kétszázmilliárdba pedig a pálya és az infrastruktúra teljes felújítása.
Az első átalakított NDK-s HÉV-kocsi. A BKV ehhez hasonlóan újítaná fel a szerelvényeket, pénz azonban egyelőre nincs rá.
Fotó: Index
Ezekhez a felújításokhoz azonban uniós forrást szinte lehetetlen lett volna igénybe venni, egyrészt Budapest relatív fejlettsége miatt, másrészt azért, mert az EU általában a szolgáltatás fejlesztését és nem a szinten tartását támogatja.
A Magyar Idők értesülései szerint a HÉV elkerülhetetlen fejlesztésére az elmúlt két évben a hazai magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készülnek. A magyarországi piacra a Stadler kész HÉV-járművek szállítására is, e célra a FLIRT könnyített változata a legalkalmasabb - nyilatkozta 2014 októberében Dunai Zoltán, a Stadler szolnoki üzemének ügyvezető igazgatója.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) már másként látja a jövőt. Az egyesület Facebook-oldalán posztolt bejegyzésében úgy fogalmaz:
Mennek az ötletelések, tele a sajtó a különféle járművekkel meg százmilliárdokkal. Vajmi kevés van mögöttük, az álmodozáson kívül. Várjuk ki a végét.
Az egyik hozzászóló kommentjére, miszerint Flirt vonatok érkeznek a HÉV-vonalakra úgy reagáltak, hogy "ennek az esélye kevesebb mint a lottóötösé".