Hegyek alatt és természetvédelmi területeken keresztül vezetnék az új főutat. Tervek már vannak, az építkezésre viszont jelenleg egy fillér sincs.
Az elkerülő úttal kapcsolatban hívtak össze november 10-én lakossági fórumot a tiltakozó lakók kérésére. A fórum fő napirendi pontja a nyugati tehermentesítő út nyomvonalának megvitatása volt, de szóba került a megújuló településszerkezeti terv és a Helyi Építészeti Szabályzat ismertetése és a 11-es útra tervezett kerékpáros nyomok felfestése is.
Tervek vannak, forrás nincs
Verseghi-Nagy Miklós a fórumon elmondta, hogy a kerülőút a legfontosabb kérdés, de az egész környék megújulása fontos feladat. A polgármester szerint
jelenleg nem reális, hogy megépüljön az egész Szentendrét elkerülő kétszer két sávos főút, mivel nem áll rendelkezésre forrás.
Ennek legfőbb oka, hogy a jelenlegi uniós ciklusban Pest-megye fejlettségénél fogva jóval kevesebb támogatást igényelhet infrastruktúra-fejlesztésre. A polgármester pontosította az elnevezést: nem elkerülő, hanem tehermentesítő út a jó meghatározás, mert nem elkerüli a várost, hanem gyűjtőút funkciója lenne.
A Pismány alatt átvezetett tehermentesítő út északon a Szentendre-szigetre vezető, jelenleg még csak papíron létező hídban végződne. A térképrészlet a 2016-ban elkészült tervjavaslatot mutatja.
Forrás: izbeg.wordpress.com
Aba Lehel a város főépítésze prezentációjában ismertette a nyomvonalterveket. Elmondta, a képviselő-testület tavaly fogadta el az Integrált Településfejlesztési Stratégiát, illetve a Településfejlesztési Koncepciót, amelyek azt a jövőképet vázolják, amit a város hosszú távon szeretne megvalósítani, míg a településszerkezeti tervben a rövid távú elképzeléseket, a konkrét építési jegyeket jelenítik meg. Ennek a véleményezési anyaga várhatóan decemberre készül el.
Szerinte a város legnagyobb gondja, hogy óriási forgalom halad végig a 11-es főúton. Ráadásul az összes út ide csatlakozik, alig van alternatíva az elkerülésére. Kiemelte, hogy évtizedek óta téma a nyugati tehermentesítő út megépítése, amely részben átvenné a forgalmat a 11-es úttól.
Veszélyben a Natura 2000-es területek?
A tervek szerint a Pásztor utcát a Skanzennél kötnék be a Sztaravodai útba. A lakók nem értenek ezzel egyet, szeretnék ugyanis megvédeni a kertvárosi utca nyugalmát attól, hogy hatalmas forgalom zúduljon a környékre. Aba Lehel erre úgy reagált, hogy az utcának elhelyezkedéséből fakadóan részt kell vennie a városi közlekedésben. Ez ugyan szerinte is rossz az utca végében lakóknak, sokak számára viszont előnyös lenne a lépés. A 11-es út kiváltásával kapcsolatban is érdeklődött az egyik lakó. A főépítész erre úgy reagált:
a Dunakanyar körutat nehéz lenne kiváltani, mivel több tízezer kocsi halad itt végig naponta. A forgalom ráadásul folyamatosan nő.
Volt olyan felszólaló, aki kiemelte, hogy a tervek nem veszik figyelembe sok helyen a védett természeti övezeteket, a nyugati tehermentesítő több helyen is kettészelne ilyen területeket. Problémás lehet az is, hogy szintbeli hév-átjárót terveztek, ez gyakorlatilag ellehetetlenítené mind a hév forgalmát, mind az autós közlekedést.
Senki nem mondja ki, hogy megtelt a város
Volt, aki azt kérdezte, hogy a városvezetés szerint meddig lehet még terhelni a város közlekedését. Nem értette azt sem, hogy miért ad ki az önkormányzat folyamatosan építési engedélyeket. Egy olyan tanulmány elkészítését is hiányolta, amely kimondja, hogy Szentendre gyakorlatilag megtelt.
A polgármester szerint ezen a téren is megoszlanak a vélemények: vannak akik lakóövezetté akarnának nyilvánítani területeket, míg mások ezt korlátoznák. Az építési engedélyekkel kapcsolatban Verseghi azt mondta:
a város mostani zsúfoltsága húsz évvel ezelőtti döntések következménye, például Pismány beépítését is akkor tették lehetővé.
Úgy véli, ha most korlátoznák a jelenleg belterületi építési telkeknek minősített ingatlanok beépíthetőségét (amit korábban a HÉSZ építési területté minősített), a városnak kártérítést kellene fizetnie.
Aba Lehel szerint egyébként nem időszerű most a tehermentesítő út megépítése, sőt azt mondta, jobb lenne nem megépíteni, de a 11-es út forgalma máshogy nem oldható meg.
Megkérdezték a fórum résztvevői azt is, hogy a városvezetésnek van-e szándéka visszavonni a tervezést. A polgármester kijelentette, hogy van erre szándék, a lakók kérésére az egyik út nyomvonalának a tervét már el is vetették. A tervezés még nem jutott ugyan a hivatalos véleményezési szakaszba, ez év végére várható. Minimum 30 napos időszak lesz, amit meghirdetnek a honlapon és az újságban, de a lakosok már most elküldhetik írásban a véleményüket.
A Civil Kotta összefoglaló videója a lakossági fórumról:
További információkat, terveket az elkerülővel és az összekötő úttal kapcsolatban ide kattintva találnak.