Tovább bővül az országos hálózat. A kormány döntése szerint idén tizenegy szakaszon épülhet új kerékpárút.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. átveszi a már meglévő, 1100 kilométernyi külterületi kerékpárút-hálózat üzemeltetését - jelentette be Révész Máriusz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa.
A kerékpárutak építésére idén 3,6 milliárd forintot fordíthatnak. Ezzel elindulhat a már engedéllyel rendelkező kerékpárutak kivitelezése. 11 szakaszon mintegy 67,5 kilométernyi új kerékpárút épülhet meg. A Dunakanyar térségét két projekt is érinti:
- Komárom-Esztergom megyében Esztergom és Esztergom kertváros között, valamint Tata és Baj között
- Pest megyében az Eurovelo 6 hálózathoz csatlakozó Pomáz-Szentendre közötti út épülhet meg, a fóti, ipolydamásdi szakaszok engedélyezése folyamatban van, a Ráckeve-Szigetbecse-Makád szakaszon 12,4 kilométer hosszan az árvízvédelmi töltés koronáján lesz új út.
A tervek szerint a közbeszerzések után indulhat az építkezés, a 2019-es nyári szezonra már használni lehet az új kerékpárutakat.
A Magyar Közút a karbantartási feladatokra a 2017-es költségvetésből 2 milliárd forint többletforrást kapott, ebből 531 millió forint a géppark bővítéséhez használható fel, További egymilliárd forint jut a kerékpárutak üzemeltetésére, ezzel a magyarországi kerékpárutak karbantartására már 3 milliárd forintot fordíthatnak, mondta Révész Máriusz.
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója azt mondta: a külterületi kerékpárutak nagyrészt az országos közutak mellett futnak, így logikus volt, hogy a Magyar Közút üzemeltesse ezeket. Az új feladat ellátásához lesz pénz a géppark bővítésére és emberek felvételére. Az utak állapotát már felmérték és elkezdődött az önkormányzatokkal az átadás-átvétel.
Szilvai József Attila a fontos feladatok közé sorolta, hogy a kerékpáros turizmus útvonalain már elhelyeztek irányjelző táblákat Fertőd-Keszthely és Győr-Pannonhalma-Balatonfüred között, de ez tavasszal további nyomvonalakon folytatódik.
Hamarosan épülhet az Eurovelo6 is
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2017. januárjában támogatási szerződést kötött a kiemelt kerékpáros projektek, valamint további kerékpárút-fejlesztések előkészítésére bruttó 956 millió forint keretösszegig.
A NIF sikeres közbeszerzési eljárások után 27 tervezési szerződést írt alá nettó 603 millió forint értékben tavaly júliusban. A 27 tervezési szakasz felöleli a
- Dömös-Szentendre közötti 33 km-es kerékpárutat
- külön szerződés keretén belül pedig folytatják a Budapest – Szentendre közötti, 5,6 kilométeres kerékpárút szakasz tervezését.
A tervezési szerződés összege nettó 7,7 millió Ft. A Dömös-Szentendre szakasznál jelenleg tanulmányterv készül.
Az Eurovelo6 és a tervezett kerékpáros híd lehetséges nyomvonalai a Szentendrei-szigeten Szigetmonostor és Szentendre térségében.
Fotó: szimon.hu
Az Eurovelo6 egyik legforgalmasabb, jelenleg legrosszabb állapotú részét 2019 első felére válthatja ki az új kerékpárút. A nyomvonalat a védett vízbázis miatt a Lupa-tó mellé kellett áthelyezni. A fejlesztés Budapest és Szentendre között 5,6 km hosszú kerékpáros útvonal szakaszt érint, jellemzően a meglévő nyomvonalat felhasználva, 1 új (Dera-patak feletti) kerékpáros híd építésével.