Az ország első igazi ferdekábeles átkelője, a Megyeri híd a mai napig ideiglenes engedéllyel működik.
Újpestet/Káposztásmegyert és Budakalászt/Békásmegyert köti össze, 1861 méter hosszú, 35 méter széles és 28 pilléren fekszik. Csak néhány adat a ma 10 éve átadott Megyeri hídról. Építése 63 milliárd forintba került. Egy évtized távlatából pedig nem kérdés, hogy alapjaiban változtatta meg Budapest és az agglomeráció közlekedését.
A híd valójában 5 híd, ezek közül a legnevezetesebb az "A" betűre hasonlító, Nagy-Duna-ág felett átívelő 591 m hosszú hídszerkezet, amely az ország első igazi ferdekábeles hídja. A csaknem 2 kilométer hosszú szerkezet áthalad a Szentendrei-sziget és a Szentendrei-Duna felett is.
120 ezer köbméternyi vasbetont és 12 ezer tonna acélszerkezetet építettek bele, és több mint 46 ezer négyzetméternyi aszfaltra volt szükség a burkoláshoz.
Tervezése még 1993-ban kezdődött, de az építkezés végül csak 2006-ban indulhatott meg. Ez sem volt azonban zökkenőmentes: az előkészítő munkálatok jelentős részét egy árhullám elmosta, így újra kellett kezdeni az egészet. A kivitelezést az M0 Északi Duna-híd konzorcium végezte, amelyben a Hídépítő Zrt.-nek 60%-os, a Strabag Építő Zrt.-nek pedig 40%-os részesedése volt.
A Megyeri híd naplemente után 2018. szeptember 28-án. Az 1862 méteres hidat, amely Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül, 2008. szeptember 30-án adták át.
Fotó: MTI / Mohai Balázs
A munka összesen két évig tartott, a Nagy-Duna-híd próbaterhelésére 2008. augusztus 22-24. éjjelein került sor, amikor is összesen 48, egyenként kb. 43 tonnás, homokkal megrakott teherautót engedtek a hídra. Próbaterhelése a bal parti (pesti) ártéri hidakkal fejeződött be augusztus 28-án, a műszaki átadás pedig egy nappal előtte kezdődött. A szeptember 13-án tartott nyílt nap volt egyben az avatóünnepség is, ekkor kelhetett át rajta először az érdeklődő közönség.
Ideiglenes engedély, tönkrement alvállalkozók
A Megyeri hidat végül 2008. szeptember 30-án adták át, de
a mai napig csak ideiglenes engedélyek alapján haladhat rajta a forgalom.
A végleges engedély kiadásához ugyanis Szigetmonostor önkormányzata nem járult hozzá, mivel egy kis autós híd megépítését ígérte nekik az akkori kormány cserébe a törvény szerint őket megillető lehajtóért a hídról. Ennek megépítése azonban elmaradt, és helyette csak egy olcsóbb gyalogos hidat ígértek az illetékesek. 2009 márciusában Szigetmonostor lakossága helyi népszavazáson is megerősítette, hogy nem mond le eredeti igényéről.
Nem mindenki élte meg örömként az átadást. Az egyik alvállalkozó, a Ganz Híd-, Daru-, Acélszerkezetgyártó Zrt. ugyanis nem fizette ki saját alvállalkozóit, és milliárdos adósságot felhalmozva ment tönkre. Volt olyan alvállalkozó is, aki a magánvagyonával fizetett a behajthatatlan kintlévőségért. 2009 januárjában a hídnál demonstrált a pénzéért mintegy 50 vállalkozó és ugyanennyi cég képviselője.
A követelések összege pár százezer forinttól néhány száz millióig terjedt. Az ügyben végül csődbűntett gyanújával indult nyomozás. A megkárosított alvállalkozók a felszámolás során csak a pénzük csekély töredékéhez juthattak hozzá.
Zrínyi Miklós, Chuck Norris, Stephen Colbert
Nagy divat volt akkoriban, hogy különböző fejlesztésekről internetes szavazás keretében kérték ki az emberek véleményét. Nem csak a budapesti Combino villamosok és a 4-es metró új szerelvényeinek szín- és formavilágáról, hanem az új híd nevéről is volt szavazás a kétezres évek közepén.
2006 nyarán a gazdasági minisztérium névpályázatot írt ki, amelyen a vicces kedvű szavazóknak köszönhetően Chuck Norris tört az élre. Ennek híre egészen Stephen Colbert amerikai komikusig, a Comedy Central tévécsatorna műsorvezetőjéig is eljutott, aki műsorában propagálta az építkezést és lobbizott is azért, hogy inkább róla nevezzék el a hidat. 93 163 szavazattal meg is nyerte a versenyt a második helyezett kollégája, a szintén Comedy Central-os Jon Stewart, illetve a hazai színekben induló Zrínyi Miklós előtt.
A Megyeri híd látképe az egyik pilonból 2018. szeptember 27-én.
Fotó: MTI / Mohai Balázs
A szavazás első három helyezettje Stephen Colbert, Jon Stewart és Zrínyi Miklós lett, az eredményt azonban végül nem vették figyelembe. Hamar kiderült ugyanis, hogy a törvények szerint hidat csak magyar állampolgárságú és halott személyről lehet elnevezni. A „Megyeri híd” elnevezést végül egy internetes szavazó javaslata alapján a Földrajzinév-bizottság adta arra hivatkozva, hogy a híd Káposztásmegyert és Békásmegyert köti össze.
Az M0-ás körgyűrű részeként már most is jelentős forgalmat vezet át a Duna felett, segítve ezzel tízezrek közlekedését nap mint nap. Igazi funkcióját viszont csak akkor tudja majd betölteni, ha a körgyűrű hiányzó része is megépül a 11-es főút és az M1-es autópálya között.
További érdekességeket olvashatsz a Megyeri hídról a Wikipédián.