Érdekes levelet juttatott el tegnap a Járókelő Egyesületnek a Szentendrei Városi Ügyfélszolgálat. A levél szerint azokkal a várossal kapcsolatos bejelentésekkel, melyeknél nem szerepel a bejelentő neve, a jövőben nem fognak foglalkozni.
A Társaság az Élhető Szentendréért osztotta meg nemrég Facebook-oldalán a szóban forgó levelet.
Kiemelve még egyszer a fontos részt:
"az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát az eljárásra jogosult szerv mellőzi".
Ez alapján tehát a név nélkül beküldött problémákkal nem kívánnak foglalkozni az Ügyfélszolgálat vezetői. Vélhetően ezért van már most is számos olyan panasz a Járókelő szentendrei felületén, amelyre hónapok óta nem is érkezett még csak válasz sem. Július 17-én például egy "névtelen felhasználó" rakott fel fotót a Barcsay Jenő Általános Iskola előtti járda állapotáról. Erre sem jött válasz. Ha a levélben leírtakat vesszük figyelembe nem is érdemes már számítani rá.
Ha egy kicsit tovább görgetünk a bejegyzések között, akkor egy másnap, immár névvel (!) bejelentett kátyúról közölt képek alatt sem találunk egyetlen mondatot sem valamely hivatalos szerv részéről.
Az ügyfélszolgálat levelének végén egyébként az olvasható, hogy "amennyiben szeretné anonimitását megőrizni úgy a Törvény 4. §- a alapján az alapvető jogok biztosa által üzemeltetett elektronikus rendszeren keresztül tett közérdekű bejelentése során kérheti, hogy személyes adatai kizárólag az alapvető jogok biztosa és hivatala számára legyenek hozzáférhetőek, így kiléte az eljárás során rejtve marad az érintett szervek előtt."
Lássuk be, hogy ez a módszer jóval körülményesebb. Ráadásul a Járókelő pont azért lett kitalálva, hogy bárki azonnal, akár a Járókelő mobilalkalmazásának segítségével mobilról is tehessen bejelentést.
Fontos megjegyezni, hogy a fentiek ellenére egyre hatékonyabban működik az oldal: a mai napig 30 ügyet sikerült megoldani, de még így is rengeteg megoldásra váró feladat van hátra.
A TESZ Facebook-oldalán megjegyezte:
Az elmúlt hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy az oldalra felkerülő problémákat az egyes szolgáltatók és hivatalok komolyan veszik, foglalkoznak velük, hiszen nekik is érdekük, hogy egy-egy lelógó villanyvezeték, kátyú ne éktelenkedjen az oldalon hónapokig fotóval, az illetékes hivatal megnevezésével.
Ezért is érthetetlen, hogy az anonim, ugyanakkor fontos és jogos észrevételekkel a továbbiakban nem hajlandóak foglalkozni, miközben a fővárosban évek óta remekül működik a bejelentő-rendszer. (Budapesten lassan a 4 ezret közelíti a megoldott problémák száma.) A bejelentéseket ráadásul a Társaság az Élhető Szentendréért kezeli, a kitalált, álproblémák beküldésének és a névtelen trollkodásnak a lehetősége is gyakorlatilag nulla. Arról már nem is beszélve, hogy mi van azokkal, akik "nicknévvel" (felhasználónévvel) bejelentkezve raknak/raktak fel fotókat?
Felmerül a kérdés: mi a kifogása az Ügyfélszolgálatnak azzal, ha valaki név nélkül ugyan, de szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy Szentendre közterületei, utcái az egyszerű polgárok által is szebbek, rendezettebbek legyenek?