Megelőzhető lett volna az a 1,5 héttel ezelőtti baleset, ami Szentendre belvárosában, a mobilgát melletti úton történt.
2014. augusztus 24-én délelőtt, a Duna korzón kialakított szervizúton egy gyorsan haladó kerékpáros ütött el egy idős hölgyet. A nőt súlyos sérülésekkel szállították kórházba. Több szemtanúja is volt az esetnek, egyikőjük meg is osztotta a baleset körülményeit az egyik Facebook-csoportban.
Az idős hölgy pont elé lépett a kerékpárosnak, aki nem tudta elrántani a kormányt és a hölgy vállának ment neki úgy, hogy a hölgy arccal a földre esett és úgy, hogy az orrát betörve elvesztette az eszméletét!
Fotó: Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület
Az önkormányzat annak idején ígéretet tett arra, hogy a mobilgát-projekt részeként kialakítandó szervizutat az átadás után a gyalogosok és a kerékpárosok is használhatják majd, árvíz idején pedig a mobilgát elemeinek szállítására alkalmas szervizútként funkcionál. Jelenlegi formájában azonban életveszélyes, sem a biztonságos gyalogos, sem a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek nem tesz eleget.
Megoldások
Nagyjából öt opció lehetséges, ezek közül kellene a legmegfelelőbbet kiválasztani, hogy a további veszélyes helyzeteket, baleseteket el lehessen kerülni:
- Ha kerékpárútról van szó, akkor azt táblákkal kellene jelölni, és ki kellene tiltani az útról a gyalogosokat (ami valljuk be, nehezen megoldható, a leleményes gyermekek és idősebb embertársaink is ha úgy tartja kedvük, bárhová bemásznak)
- Ha gyalogosok által használt sétányról van szó, akkor azt szintén az annak megfelelő KRESZ-tábla elhelyezésével kellene jelölni, kitiltva ezzel a gyakran ott száguldozó bringásokat
- Ha az út vegyes használatú, akkor valamilyen módon, legalább egy elválasztó sáv felfestésével, a megfelelő "Gyalog- és kerékpárút" tábla (lásd az ábrát jobbra) kihelyezésével lehetne
kismértékben orvosolni a problémát (közlekedési szakemberek azonban ezt a megoldást sok esetben már nem javasolják, épp a sorozatos konfliktusok és egymás akadályoztatása, veszélyeztetése miatt) - Amennyiben a mobilgát elemeinek szállítására szolgáló területről van szó (hivatalosan az is), akkor mindenkit ki kellene tiltani (el kell ismerni, hogy az első ponthoz hasonlóan ez sem kivitelezhető igazán)
- A problémára a valódi gyógyír talán az lehetne, ha a Dunakorzó jövőben esedékes rekonstrukciója során, vagy akár már a munkálatok megkezdése előtt a Duna-part autók által is használt részén biciklisávot jelölnének ki
A helyzet rendezéséig is vigyázzunk a magunk és egymás épségére!