Egyelőre nem tudni, mikor kezdődhetnek meg a munkálatok a szentendrei HÉV-aluljáróban. Ami biztos, hogy a felújítás nem halogatható tovább.
A szeptember 10-i képviselő-testületi ülésre benyújtott előterjesztésből kiderül, hogy a felújításra korábban előirányzott összeg nem elegendő egy városképi szempontból is megfelelő teljes átépítésre, korszerűsítésre. Ennek megoldására Verseghi-Nagy Miklós polgármester most azt javasolja, hogy a keret megemelésével kerüljön sor a rekonstrukcióra.
Korábban 15 millió forintot különített volna el a városvezetés, ám a munkálatok elvégzésére kért ajánlatok jelentősen meghaladták a rendelkezésre álló költségkeretet, ezért a megújítás újragondolására volt szükség. Ez az oka annak, hogy nem kezdődhettek el a munkák a nyár folyamán, így a korábbi ígéretekkel ellentétben nem lett kész az aluljáró augusztus végére.
A tervezett 15 millió forint mellé valószínűleg további 22 milliót kénytelen a városvezetés átcsoportosítani a Zeneiskola felújításának terhére.
A Borbás Péter által elképzelt koncepció: valami ilyesmi lesz a végeredmény, amennyiben a teljes átépítés mellett dönt a város
Fotó: Építészfórum
A helyzetet nehezíti, hogy a naponta több ezer ember által használt aluljáró műszaki állapota folyamatosan romlik. Karbantartással csak a közvetlen balesetveszélyt tudják orvosolni, napjainkra halaszthatatlanná vált a teljes felújítás. A polgármester által benyújtott előterjesztésből kiderül, hogy
a lépcsők csak a teljes újjáépítéssel hozhatók megfelelő állapotba, a feltárások során megállapításra került, hogy új vasbeton lépcsőszerkezet kiépítése is szükséges.
Két opciót is vázoltak a felújítás megvalósítására:
Az első változat szerint csak a legszükségesebb munkákat végeznék el. E szerint az építmény legfontosabb, halaszthatatlan felújítási munkálatait végeznék el. Újjáépítenék a lépcsőt, sor kerülne a burkolatok tisztítására, illetve még beleférne a korlátok lefestése. Valljuk be, hogy ez egy meglehetősen minimális esztétikai javulást jelentene. Viszont ha az összeget nézzük, elég sokba fájna a városnak: az előterjesztés bruttó 25,2 millió forintban maximalizálta az erre fordítható összeget.
A második változat a teljes felújítás lenne, mely a Borbás Péter tervező által készített tervek alapján valósulna meg. Ez esetben az építmény arculatában is jelentős lenne a változás. Esztétikusabb, letisztultabb, a korábbinál jóval modernebb aluljárót kaphatna a város. A lépcsősor szintén átépülne, korszerű világítási rendszer, új, a babakocsisok és a mozgásukban korlátozottak által is kényelmesebb, könnyebben használható rámpa készülne, és új szivattyút is beépítenének. A jelenlegi fémkorlátot, mely az aluljárót határolja, épített fal váltaná fel. Erre összességében 37 millió forintot szánna a város.
Építészeti, városképi szempontból egyértelműen a második változatot támogatják.
Talán minden arra közlekedő lakó fejében megfordul, hogy a munkák idején hogyan lehet majd a HÉV-állomás irányából, illetve a buszpályaudvarról a belváros irányába eljutni. Gyalogátkelő ugyanis nincs, ami az aluljárót közvetlen kiválthatná. Legközelebb csak a Petzelt József Szakközépiskolánál, illetve a Dunakorzó-Dunakanyar körút találkozásánál lévő zebrán lehet átjutni egyik oldalról a másikra. Ha csak nem kockáztatjuk, hogy az autók között/előtt átvágtatva, biztonságunkat kockáztatva kelünk át a 11-esen.
Bármelyik változat is valósul majd meg, az előterjesztés végén kiemelik: mindkét esetben kötelező feladat lesz a gyalogosközlekedés folyamatos biztosítása, ám ez jelentősen megnöveli a költségeket. Ugyan arról nincs szó, hogy milyen módon történne ez, vélhetően valahol az aluljáró környékén épülne meg egy ideiglenes(?) zebra.
A továbbiakról várhatóan a szeptember 10-i ülésen dönt a közgyűlés.