Február közepéig biztosan közlekednek az agglomerációs járatok – jelentette ki Tarlós István főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.
Ekkor fogadják majd el ugyanis a fővárosi költségvetést. Hogy mi lesz a járatokkal azután, az a főpolgármester szerint már nem a főváros dolga.
Az Orbán Viktor miniszterelnökkel tartott decemberi megbeszélés Tarlós szerint sokkal kevesebbet eredményezett, mint remélte. Elhangzott viszont a miniszterelnök részéről, hogy a fővárosnak nem kell vállalnia az agglomerációs közlekedést, így például a HÉV-eket teljes hálózattal átvenné az állam.
Fotó: Kovács Tamás / MTI
Tarlós István elmondta, hogy még dolgoznak a költségvetésen, a számok még változhatnak, de az teljesen biztosan látszik, hogy az agglomerációs szolgáltatást nem fogja tudni finanszírozni a főváros. Erre ráerősít az az új "salátatörvény" is, amely kötelezően előírja a helyi közösségi közlekedés finanszírozási szükségleteinek prioritását – tette hozzá.
A főváros érvelése szerint az idei költségvetésben minden elképzelhető megtakarítással együtt is
12 milliárd forint működési hiány keletkezik, elsősorban az agglomerációs közlekedés 10 milliárd forintot kitevő finanszírozási igénye miatt.
Tarlós István hozzátette: ha azt levonjuk, akkor is 2 milliárd forint hiány marad, amit törvény tilt, tehát ilyen nem állhat elő. Ráadásul úgy, hogy ebben az esetben az önként vállalt feladatokra egy fillért sem költene a főváros.
Tarlós a sajtótájékoztatón közölte: a közlekedésfinanszírozással kapcsolatos állami elképzelésekkel nem ért egyet. Szerinte az állam nem vonulhat ki a közösségi közlekedés finanszírozásából. A főpolgármester a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megállapodása kapcsán elmondta:
a tárca 2015-ben "egy árva fillért" nem adott az agglomerációs közlekedésre, ezért felszólító levelet küldött a BKK a minisztériumnak.
A BKK jelezte, hogy rendkívüli felmondással meg kell majd szüntetnie a szerződést, ha nem sikerül olyan újabb megállapodást kötni, ami a forráshiányt áthidalja - mondta. Közlése szerint erre 15 napja van a tárcának.
A HÉV-eket előzetes elképzelés szerint a MÁV elővárosi hálózatába kapcsolnák be, ha átvenné a hálózatot az állam. A lehetséges megoldásokról Tarlós a napokban tárgyal majd Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel és reméli, hogy találnak megoldást a finanszírozásra.
forrás: MTI