A fejlesztés célja, hogy a szentendrei intézményeket és a lakóterületeket összekapcsolják a HÉV-vel.
Februárban jelent meg a hír, hogy év elején jóvá hagyta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mellett működő tervzsűri az ún. Szentendre Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet, amely egy új, összefüggő kerékpáros úthálózatot javasol a város egész területére. Szentendre tavaly nyert csaknem 245 millió forint uniós támogatást a városi összekötő kerékpárút kiépítésére.
Ma a város honlapján bejelentették, hogy hamarosan elindulhat a beruházás. Az önkormányzat ehhez további csaknem 30 millió forint forrást biztosít.
Mire lesz ez jó?
Egy új, összefüggő, jó sűrűségű kerékpáros hálózat kialakítása van tervben, amely illeszkedik az országos és a megyei területrendezési tervekhez és a város Településfejlesztési Koncepciójához, Stratégiájához is. Utóbbi része a Kerékpáros Szentendre Program, ennek tartalmi elemei a következők: a Duna-parti kerékpáros útvonal, vagyis az EuroVelo 6 megvalósítása, a városi, biciklizésre alkalmas útszakaszok bővítése, kerékpáros központok kialakítása, az útvonalakhoz kapcsolódó szolgáltatások és infrastruktúra fejlesztése és a szemléletformálás is.
A projekt célja, hogy a már meglévő bicikliutakhoz kapcsolódva a városi intézményrendszer, a lakóterületek, valamint a kereskedelmi-szolgáltató létesítmények összekapcsolódjanak a Budapest-Szentendre HÉV-vonallal.
Merre halad majd a nyomvonal?
A városi kerékpárút-hálózat több részletben valósul meg.
Elsőként a Duna-parti EuroVelo 6 nyomvonalat és a Bükkös-part közötti szakaszt kötik össze.
A Kossuth Lajos utcánál csatlakozó rámpát alakítanak ki, majd a nyomvonal további szakaszán, a Bükkös-parton alkalmassá teszik a nagykockakő burkolatot kerékpáros közlekedésre. Át kell építeni a 11-es út alatti átvezetést is, hogy a nyomvonal csatlakozni tudjon a patak-partján meglévő bicikliúthoz.
A Bükkös-parton a János utca és a Szegély utca között a murvaburkolatú Bükkös-part szilárd burkolatot kap. A Szegedi utcai gázlónál rámpát építenek ki, a Jobbágy utca és a Pilis utca között pedig önálló kerékpárút, illetve új, kerékpáros- gyalogos híd épül. Ugyanitt napelemes világítás is szerepel a tervek között.
Piros vonallal jelölve látható az első ütemben megvalósuló nyomvonal.
Fotó: Szentendre Város Kerékpárforgalmi Hálózati Terve / szentendre.hu
Bekötik a hálózatba a Kálvária út intézményeit is a Bükkös-part – Boromisza utca – Álmos utca nyomvonalon. Biciklivel is kényelmesen el lehet majd érni az iskolákat, a V8 uszodát és más kereskedelmi létesítményeket is. A Kálvária úton jelentős forgalom halad a Püspökmajor-lakótelepre, emiatt itt külön gyalogos- és kerékpárutat alakítanak ki, a jelenleg murvás Pipacs utca pedig szilárd burkolat kap.
A Pomázi út és a Szabadkai utca között, a Vasúti villasoron és a Kőzúzó utcában kerékpáros nyomot festenek fel, ugyanúgy mint tavaly augusztusban a 11-es főút szentendrei szakaszán.
A Szabadkai utca és a HÉV-állomás között viszont már új gyalogos- és kerékpárút épül ki, ez egészen a HÉV-remiz melletti szervizútig halad majd. Ezután a szervizútról a legszélső HÉV-vágányt keresztezve éri el a nyomvonal a HÉV-peront, amelyen kerékpárút vezet majd a HÉV-végállomás gyalogos peronjáig, illetve a Volánbusz végállomáshoz. Itt B+R parkolók telepítését is tervezik, elősegítve az átszállást a buszokra és a HÉV-re.
A beruházáshoz kapcsolódva kerékpártámaszok, pihenők is épülnek. Izbégen egy későbbi ütemben pedig a Skanzen felé lehet majd kialakítani új nyomvonalat.
Mikor kezdődik el a beruházás?
Az önkormányzat közlése szerint jelenleg a kiviteli tervek készülnek, illetve a város szakemberei a tervezőkkel közösen, helyszíni bejárásokon tekintik át a tervezett beavatkozásokat, utóbbi már érintette a Bükkös-patak menti szakaszt. A beruházás a tervek szerint jövő év első felében kezdődhet el.