Aki Szentendrén lakik és gyakran pattan kétkerekűjére, vagy csak rendszeresen bringázik a Dunakanyarban, bizonyára észrevette már, hogy milyen állapotok uralkodnak a városban lévő kerékpárutak többségén.
A 26 ezer lakosú Szentendrén ugyan az elmúlt években egyre több lett a biciklis, a bringautak fejlesztésére, új útvonalak kiépítésére szinte egyáltalán nem került sor. És akkor még nem beszéltünk a meglévő bicikliutak állapotáról és azok közvetlen környezetéről.
Jelen írásunkban az Eurovelo 6 kerékpárutat vesszük szemügyre Szentendre Városkaputól egészen a Határcsárdáig.
illusztráció: Wikipedia
Városkaputól a Postás strandig
Szentendrét észak-déli irányban az egész Európán áthaladó Eurovelo 6 jelzésű kerékpárút szeli át. A város déli határától a Postás strandig tartó szakaszt 2007-ben adták át. A hat éve megnyitott út minősége viszonylag jó állapotban van, a felfestett jelek ugyan az évek alatt helyenként eléggé lekoptak. Ezzel szemben az út mentén lévő zöldterület többnyire elhanyagolt képet mutat, úgy tűnik senkihez sem tartozik. A nyári időszak legnagyobb részében, amerre a szem ellát, derékig érő gyomok szegélyezik a töltésen haladó bringautat.
Önmagában ez nem lenne akkora probléma, az utolsó nyári hónap beköszöntével azonban elkezdődik a parlagfűszezon, a hatalmasra megnőtt gyomok között pedig egyebek mellett igen fejlett parlagfűbokrok törnek elő. Nem lehet elégszer elmondani, hogy hazánkban csak a parlagfűre 2 millió ember allergiás. Ezért is érthetetlen, hogy miért nem fordítanak nagyobb figyelmet az ilyen területek kaszálására. A gondozatlan töltést helyenként tovább 'díszítik' a levágott, majd az út szélén hagyott gallyak, nagyobb ágak, szakaszonként elfoglalva ezzel a bringaút egyik sávját.
Néhány fotó, mely megpróbálja érzékeltetni a jelenlegi állapotokat. A képek önmagukért beszélnek.
A felvételek augusztus 12-én készültekA Postás strandtól a Révkikötőig
Ha kerékpáron utazunk, a Postás strand után északi irányba haladva jelenleg nincs kiépített bicikliút egészen a Rév kikötőig, így a bringások kénytelenek az autók között tekerni. A gátprojekt jelenleg is zajlik, melynek keretében új út létesül a Dunakorzón található gát Duna felőli oldalán a Bükkös-patak és a Rév utca között. Reméljük jól funkcionál majd az új helyen kialakított kerékpárút.
illusztráció: Google Earth
A Révkikötőtől a Határcsárdáig
Tovább haladva Visegrád felé alapjában véve jó állapotú kerékpárúton lehet tekerni a Yacht-kikötőtől egészen a Sztelin-patakig (Dunakanyar sétány, Várkonyi Zoltán utca magassága). Ami ezután következik az méltatlan mind a városhoz, mind pedig az arra járó kerékpárosokhoz. A Sztelin-patak és Határcsárda közötti szakasz is árvízi területen épült, minden jelentősebb árhullám idején víz alá kerül. Idén júniusban minden idők legnagyobb árhulláma vonult le a Dunán, nem kímélve az utat sem.
A szóban forgó útszakasz az elmúlt három évben vált kritikussá. Kátyú kátyú hátán, kerékpárral helyenként szinte lehetetlenség kikerülni a lyukakat. Az út végig hepehupás, sok helyen töredezett az aszfalt, röviden szólva: sorsára hagyták. Országúti kerékpárral kifejezetten nem ajánlott itt menni. A minősíthetetlen út miatt egyre többen merészkednek ki a 11-es főútra, ami korántsem veszélytelen, hiszen a kétszer egy sávon zajló autóforgalom ezen a szakaszon meglehetősen nagy, sok autós egyáltalán nem figyel az út szélén tekerő biciklisekre. A környéken élők mellett sok turista fordul meg itt kerékpárral főleg a nyári időszakban, a karbantartás hiánya azonban nem csak a rendszeresen erre bringázókat, hanem a külföldről ideérkező túrázókat is elriaszthatja.
Az alábbi fotók még idén tavasszal, az árvíz előtt készültek. Jól szemléltetik, hogy a problémás szakaszon mivel kell szembesülnie az arra járó biciklisnek.
A fenti képek is azt bizonyítják, hogy a szentendrei kerékpárutak és azok közvetlen környezetének karbantartása helyenként még a minimálisan elvárható szintet sem éri el. A pénz mellett valószínűleg a szándék is hiányzik ahhoz, hogy a jelenlegi infrastruktúra állapotát javítsák vagy legalább szinten tartsák. Pedig ideje lenne elgondolkodni rajta, hogy merre tovább.A kerékpár mint közlekedési forma az elmúlt néhány év alatt egyre népszerűbbé vált hazánkban és Európa-szerte egyaránt. A városokban egyre többen mennek munkába, vagy iskolába biciklivel, a fővárosban sorra jelölik ki az új kerékpárutakat, és a karbantartásra is egyre nagyobb figyelmet fordítanak.
A kerékpáros közlekedés fejlesztésének az elsők között kellene lennie, Szentendrén jelenleg ez nincs így. Pedig a Dunakanyarban is bőven lenne igény a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. Itt ezen az oldalon csupán annyit tehetünk, hogy felhívjuk a városvezetés figyelmét a mostani állapotra, mert a közeljövőben ezzel is kezdeni kell majd valamit.