Új Duna-híd, tehermentesítő út, HÉV-végállomás, volt szovjet laktanya - ezekről is kérdezték egy interjúban a polgármestert.
Terjedelmes interjút adott a budapestkörnyéke.hu-nak Verseghi-Nagy Miklós polgármester, melyben arról kérdezték, milyen fejlesztésekre lehet számítani Szentendrén a következő években. Több konkrétumra is fény derült.
A HÉV-végállomás rendezése
A polgármester elmondta, hogy az önkormányzatnak két fejlesztési terve is van a szentendrei HÉV-végállomás felújítására, illetve P+R parkolók kialakítására.
Az egyik koncepció szerint 2021-ig a város saját forrásból bővítené a jelenlegi felszíni parkolókat, de készült egy terv a Volánbusz, a MÁV-HÉV Zrt. és a Szentendrei Önkormányzat együttműködésében is. Az elképzeléseket ismertetve elmondta:
Ez a teljes végállomás átalakítását, a váróhelységek, szolgáltatások és a P+R parkolók kialakítását is egységesen kezelné. Ez egy modern, 21. századi állomás koncepciója, melyhez állami vagy európai uniós források szükségesek.
Hozzátette:
a parkolók a központi buszpályaudvar alá kerülnének, könnyebb lenne a HÉV és a buszok közötti átszállás, közös váróhelységek lennének, vagyis a jelenleginél egy sokkal kulturáltabb állomáskomplexum jönne létre, ennek a tervezése már folyamatban van.
Verseghi-Nagy Miklós polgármester
Fotó: Origo / M. Schmidt János
A H5-ös szentendrei HÉV-en utaznak a legtöbben a HÉV-vonalak közül, ezért a nemrég bejelentett budapesti közlekedésfejlesztési koncepcióban előre került a vonal fejlesztése. Ez az állomások felújítását, a pálya rekonstrukcióját, az irányító berendezések és szerelvények cseréjét tartalmazza. A polgármester azt mondta, hogy ennek köszönhetően csökkenni fog a menetidő, és várhatóan lehetőség lesz olyan gyorsított járatok indítására is, amelyek nem állnak meg mindenhol.
Tehermentesítő út
Szabályozási szinten benne van a város szerkezeti tervében egy tehermentesítő út, de ezt ne nevezzük elkerülőnek, mert nem záródna a 11-es úttal - fogalmazott Verseghi-Nagy Miklós, hozzátéve: ehhez alagutat kellene fúrni a hegyek alatt, ez pedig szerinte most irreális. Az új főút Pannóniateleptől a Sztaravoda útig a kivezető utak forgalmát gyűjtené össze, a szentendrei forgalmat tudná kezelni, de
az átmenő forgalmat csak átmenetileg csökkentené, hiszen ha kisebb lesz a forgalom a 11-es úton, akkor félő, hogy a Dunakanyarból még nagyobb átmenő forgalom jelenik meg Szentendre határain belül
- tette hozzá.
A Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervében is szerepel a Szentendrét nyugatról elkerülő tehermentesítő út
Fotó: parlament.hu
Híd a Szentendrei-szigetre
A polgármester az interjúban azt mondta, hogy biztosan épül egy új Duna-híd, de a helyszín még nincs eldöntve, mert ehhez környezeti tanulmányokat kell készíteni. Hozzátette: kormánydöntés van arról, hogy az EuroVelo 6 kerékpárút Szentendrénél megy majd át a Szentendrei-szigetre, utána Kisoroszinál visszajön Dunabogdányba és úgy megy tovább észak felé.
Ez két szakaszban épül meg Budapest és Szentendre, illetve Szentendre és Dömös között. Verseghi-Nagy Miklós megjegyezte, hogy előbb a Budapest-Szentendre szakasz épül meg, de még dönteni kell a híd helyszínéről. Két nyomvonal létezik, az egyik a szentendrei jachtkikötő, a másik pedig a Határcsárda környéke. Szerinte mindkettőnek van előnye és hátránya, ráadásul a szigetmonostoriak a Határcsárdánál, Szentendre pedig a belvárosnál szeretne kerékpáros hidat.
Az egyik lehetséges helyszín a belvárosnál
Fotó: Telepítési Tanulmányterv, Szentendre - Waterfront Hotel
Jut pénz a belvárosra is
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a kormány turizmusfejlesztési programjában Szentendre 10 milliárd forint támogatáshoz jut 2030-ig. Verseghi-Nagy Miklós elmondta, hogy
ebből már jövőre elkezdik a Templomdomb és több épület megújítását, 2020-ban pedig a Dunakorzó átalakítása is elkezdődik. Új díszburkolat, új utcabútorok lesznek és megújulnak a közművek is.
Mi lesz az egykori szovjet laktanyával?
Szóba került az interjúban a Szentendre déli határában évtizedek óta éktelenkedő volt szovjet katonai laktanya is. Verseghi-Nagy Miklós elmondta, hogy a területet a Nemzeti Egészségmegőrző Rákellenes Központ Alapítvány vette meg még 1992-ben, hogy egy onkológiai rehabilitációs intézményt építsenek. Mivel azonban az alapítványnak nem sikerült forrásokat szerezni, így azóta sem épült semmi.
Emlékeztetett, néhány éve az állam megpróbálta visszaperelni a volt laktanya területét az alapítványtól, az ügy egyszer már a Kúriáig is eljutott, most pedig újraindult és ismét első foknál tart. A terület hasznosításának első és legfontosabb feltétele, hogy a per lezáruljon, erre valószínűleg még évekig várni kell - tette hozzá a polgármester.
Az interjút teljes hosszában ide kattintva olvashatják.